ROTTERDAM - RIJNMOND                 
Fotoserie R. Zegwaard
Vertrek op 31.12.2013 ms TRINA naar U.A.E.
Geladen met een zestal werkschepen van Damen.
SL KIWI, YN 571680, YN 571689, Taupo, Yogi, YN571688




Foto J. Oosterboer - 21 december 2013

Van Cees van 't Wout onderstaande link ontvangen.

Het betreft hier een reportage over een ongeval van het booreiland NOBLE REGINA ALLEN te Jurong Shipyard in Singapore.

Zij staat nu op het dek van de TARGET, welke is afgemeerd in het Calandkanaal.


De NOBLE REGINA ALLEN wordt hoogstwaarschijnlijk tussen Kerst en Nieuwjaar, vanaf het Calandkanaal (Europoort-Rotterdam), versleept naar IJmuiden.


Beelden van het genoemde ongeval





Fotoserie J. Oosterboer
Dinsdag 10 december 2013 is de SMIT JAPAN herdoopt in LEONARDO, de naamaanpassing-/verandering is gedaan op woensdag 11 december 2013.

Vrijdagmorgen 13 december 2013 op uitnodiging van Jeroen van Rookhuijzen van SMIT Towage Northwest Europe, een bezoek gebracht aan het SMIT/Boskalis kantoor aan de Waalhaven (Rotterdam-Zuid). Ik mocht daar de SMIT kalender 2014 in ontvangst nemen. Nogmaals hartelijk dank daarvoor. Tevens werd mij verteld dat de LEONARDO zo ging vertrekken. Zie het resultaat van dat vertrek uit de Waalhaven, welk ik heb gefotografeerd, onder enigszins mistige weersomstandigheden.
Vrijdagmiddag 13 december 2013 om 13.00 uur is de Finse sleepboot LEONARDO (1986) vertrokken vanuit de Waalhaven naar haar thuishaven Rauma (Finland). Het is de ex: SMIT JAPAN. Nieuwe eigenaar is het Finse bedrijf: Rauma Cata from Rauma. Rauma is een gemeente en stad in de Finse provincie West-Finland en in de Finse regio Satakunta. (Zij mocht vertrekken met de emblemen van SMIT op de pijp, als de naam SMIT maar was verwijderd!)


BYE BYE LEONARDO ex SMIT JAPAN

Which next???



Foto's R. Zegwaard
GEOHOLM - IMO 9339129 - 9 december 2013


Fotoserie J. Oosterboer 08-12-13 gezien varend op het Caland- kanaal, ter hoogte van de VOPAK, de sleepboot
HERMAN-GRE (1941). Afkomstig uit de Beneluxhaven en op weg naar de Rozenburgsesluis, Neckarweg (Botlek).
Op foto 3 t/m 15 ziet o.a. het zwareladingschip TALISMAN. Deze is zondagmorgen beladen met twee pontons materialen.
Assistentie verleenden daarbij o.a. de sleep-/duwboten FLUMAR, FLUMAR III uit Druten en de AREND en Anna-Marie.
Hieronder: Zondagmorgen 8 december 2013 gezien in de Rozenburgsesluis het vrachtschip DYNAMICA, beladen met tractoren.

Op foto 17 ziet u het Belgische ro/ro vrachtschip WATERWAYS 3 (2004).

Op de overige foto's ziet u o.a. de FLUMAR III (1971) en de FLUMAR (1956).

Op foto 28 en 29 ziet u de bemanning van de FLUMAR III.





Gezien op de Oude Maas te Barendrecht

op 07-12-2013 om 14.43 uur .

foto's J. Klaasman

De CFL Perfect gesleept door de

Jannie B uit Zierikzee en

de Walvis uit Rotterdam,

bestemming Dordrecht.


Talisman vastgelegd door P. Gerdes
7 december 2013 in afwachting van lading.


fotoserie voor onze doelgroep van J. Oosterboer .
Talisman, afgemeerd in Calandkanaal 02.12.13
Duwsleepboot Maasstroom (1952)
varend door het Breeddiep. 03-12-13






Fotoserie: R. Zegwaard İ 27 november 2013

De En Avant 1 kwam "thuis" met een berging en

werd geassisteerd door de

de En Avant 7

De En Avant 20 deed voor de verandering

op de binnenwateren dienst als achterboot.


Fotoserie's: R.P. van de Wetering İ 18 november 2013
Aankomst BORWIN BEA
De voorboten van dit transport
en de achterboten
Uitgaand ging de MTS VENGEANCE
met enkele tankers naar zee.
Het transport achter MTS VENGEANCE
zijn dus deze schepen
Als achterboot van dienst is
de AGNES aanwezig
Ook de MARIAN V ging met een transport
op stap
NP 414 hing achter de MARIAN V


Fotoserie Paul Gerdes İ 16 november 2013
De TAKLIFT 7 kwam weer thuis


Fotoserie Paul Gerdes İ 13 november 2013
Transport Marcor 3 & 5 door Hunter & Shadow


Fotoserie Paul Gerdes İ 4 november 2013
Transport van de duwbakken en duwboten voor Paranagua
Ook Ruud Zegwaard was in de buurt
voor een fotoshot.


De HERKULES III & IV t.h.v. Maassluis op transport
foto: R.P. van de Wetering.


Fotoserie P. Gommers İ 2 november 2013
Manoeuvres van de duwbakken en duwboten voor Paranagua
Het einde van de serie van P. Gommers

over de belading van de Transporter

met een komplete vloot van Imperial.

Eerst de aanvoer van de bakken via Nieuwe Waterweg

en daarna het duwduo, geduwd deze keer.

Een hele klus waarbij een aardige vloot sleep- en

duwboten werd ingezet op deze dag.


Foto serie van J. Oosterboer - 3 november 2013
Zondagmorgen 3 november 2013 gezien de ertstanker VALE
MALAYCIA (2012), aangemeerd aan de kade van de EMO (zie foto 1 en 2) in de Mississippihaven op de Maasvlakte.
Ook zondagmorgen 3 november 2013 gezien, de Noorse sup- ply WORLD PEARL (2013), zie foto 3, 4 en 5 aangemeerd aan
aan de kade bij Broekman Project Services, Waalhaven. Op foto 3 ziet u ook de JB 115 een Support Jack Up.

Op foto 7 ziet u de CSL ELBE (1982) aan de boeien in de Waalhaven.
Op foto 6 ziet u de tanker ZALIN AMERSKIY (2008) in de Waalhaven.
In het Calandkanaal zondagmiddag gezien de TRANSPORTER waar op het dek duwbakken en de duwboten HERKULES III en HERKULES IV staan.

Zie foto 8 t/m 11.

Eigenaar van genoemde duwbakken en duwboten, de Duitse Imperial Shipping Group, gaat investeren in het Zuid-Amerikaanse land Paraguay.

Overigens, Paraguay heeft geen rechtstreekse verbinding met een zee.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Foto's N. Sannes İ 4 november 2013

Locatie Lekhaven





Foto van J. Klaasman - 30 oktober 2013 14.06 uur

Oude Maas - bij Barendrecht

Transportje van Lekstroom B.V.

Dwslb. Lekstroom V en Lekstroom I.






Foto van J. Klaasman - 23 oktober 2013 12.28 uur

Oude Maas - bij Barendrecht

speciaal transport

Dwslb. Brandaris uit Zierikzee en de Zeeleeuw uit Urk.



Foto serie van P. Gerdes - 19 oktober 2013
Impressie van een Fairplay assitentie


Fotoserie van P. Gommers: Nieuwbouw van Dordrecht naar
H.I. Ambacht door de Jannie B. & de Gepke.
Tweede deel van het transport H.I. Ambacht naar
Werkendam. Voorboot Thijs, achterboot Gepke




Foto van D. Henken

Passage transport V.K.V.

op werkvaartuig Pontra

Dordrecht 16 oktober 2013




Foto serie van P. Gommers

De start van wat later bleek

een reis met

hindernissen.


Foto serie van J. Oosterboer - 3 & 4 oktober 2013


Op foto 10, 11 en 12 ziet u de sleepboot UNION 11
die de tanker BRITISH HARMONY
bij het aanmeren had geassisteerd
in de 7e Petroleumhaven.
Op foto 13 de tanker BLUE GARNET.

Op foto 14 ziet u de duwboot JACOBA komende door het Breeddiep naar het Calandkanaal.
De CMA CGM HOMERE (foto 15 en 16) vaart voor
Maassluis op weg naar de Eemhaven.
Op foto 17 passeert de sleepboot TYPOON de haven van Maassluis.

Op foto 18 ziet u dat naast de trap de bankjes zijn geplaatst Daar is jaren van vragen over heen gegaan. Zou het Haven- bedrijf Rotterdam de 'baas' zijn geworden over de dijk?
In het aan te leggen (speel)park op de Landtong Rozenburg,
ligt een prachtige brug (zie foto 19 en 20) zonder water, ja ja.
Op foto 21 en 22 kunt u zien dat het gras weer is gemaaid,
maar de paal met onderbord zijn wel beschadigd.
Foto 23 tot en met 27 zijn van vrijdag 4 oktober,
gemaakt ter hoogte van Rozenburg, op Het Scheur.
Op foto 25 ziet u het museumschip 29.
Ik zelf denk dat het een Genieboot is geweest,
mede gezien het rood-wit-blauw naast het nr. 29.

Wie weet er meer van.



foto's: Tally de Witİ.

Ze stuurde ons een drietal foto's,
van een transportje afgelopen zomer,
dat ze tegen kwam tijdens een tochtje
met de waterbus tussen Rotterdam en Dordrecht.



foto's: Jan Oosterboerİ.

Onlangs is er een artikel verschenen over het vermenging van bepaalde chemische afvalstoffen met (zware) stookolie voor schepen en de gevolgen daarvan voor het (ons) milieu.

Zie website

Op foto 1 ziet u de tanker HELLESPONT CHARGER op zaterdag 5 oktober 2013 aangemeerd bij Vlaardingen.

Zondagmiddag 6 oktober 2013 passeerde de HELLESPONT CHARGER de woonplaats Maassluis, op weg naar zee.
Niets bijzonders.

Totdat er plotsklaps een WITTE rookpluim uit de schoorsteen van de tanker kwam, zie foto 2.

De betekenis van witte rook ken ik wel, maar ik zie heel vaak ZWARTE ROOK uit een schoorsteen van een schip komen!

Vraag: welke rook is nu schadelijker voor onze gezondheid: de WITTE ROOK of de ZWARTE ROOK ?

(Uiteraard uitgestoten door een schip.) Wie?



Deel 3 van Jan Oosterboerİ, is van alles wat, maar wel interessant.

Foto 1 is een overzicht van de werkzaamheden aan de nieuwe Botlekbrug.

De splinternieuwe kolencentrale op de kop van de Maasvlakte (naast de EMO), hoekje Amazonehaven, zal waarschijnlijk nooit in Nederland in werking worden gesteld.


Het containerschip EVER LEGEND van 2013/10 ziet u op foto 10, in de Amazonehaven.

Op foto 16 ziet u de verkeerscentrale Botlek (VCB) aan de Oude Maasweg (havennummer 4030).

In de Wiltonhaven (Schiedam) ligt aangemeerd bij DAMEN een BARGE (imo: 9642629. Eigenaar is DAMEN Gorinchem.




Een viertal foto's van
JAN WEIJ İ


Deze fotoserie, deel 2 van Jan Oosterboerİ, bestaat voornamelijk uit sleepboten.

Foto 1 zal dat niet doen vermoeden.

Deze foto heb ik speciaal gemaakt voor de treinenverzamelaar, alhoewel de NS 203 een rangeer loc is (in de volksmond SIK) genoemd).

Deze locs gebruikt de NS al jaren niet meer, maar deze doet schijnbaar nog dienst op een haventerrein in de Eemhaven.

Even verderop (foto 19) stond een ambulance paraat voor ....???

De MILLA (1967) op foto 2 lag aangemeerd in de Hartelhaven.

Eerste naam: GAVIA en was Bos & Kalis, Sliedrecht de eerste eigenaar.

De SD REBEL, RT SPIRIT en de THAMESBANK (o.a. foto 18) lagen zaterdag aangemeerd in de 1e Werkhaven (Botlek).


Wie weet welke (voormalige) sleepboot dit is op foto 20.

Ligt/lag aangemeerd in de Eemhaven.

Inmiddels bekend - Klik hierop





De deelnemers werden tijdens de tocht op de kiek
gezet door BASM bestuurslid Nel de Boerİ.




Zowel binnen als buiten werd er veel bijgepraat
en genoten van de "zomerse" weersomstandigheden.



Zaterdag 5 oktober 2013 ben ik, Jan Oosterboerİ, met andere medewerkers, op uitnodiging van Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART, met een rondvaart door de Rotterdamse haven mee geweest.

Er werd klokslag 10.00 uur met de partyboot DIANA vertrokken vanaf de Maasboulevard in Vlaardingen en na een prachtige rondvaart door vele havens (zie de foto's), stapten wij om 17.40 uur weer van boord.

Deze rondvaart was volledig verzorgd.

Ook het weer werkte uitstekend mee.

Al met al een zeer geslaagde dag.

Kijkt u eens op de website van sleep- en duwvaart.



Wij ontvingen nog een zeer uitgebreide en deels nachtelijke
reportage over het verhalen van de Buffel van P. Gommers

Op de beelden hieronder een vervolg van de reis naar Hellevoetsluis

waar de Buffel asiel heeft gekregen,

dit transport werd bij daglicht uitgevoerd.

Foto's ook P. Gommers İ


Na een ontvangen persbericht volgde Jan Oosterboer het
---------------------------------------------------------------------------------------------
Donderdagmiddag 19 september 2013 is het museumschip 'BUFFEL' verhaald na meer dan 30 jaar aan de kade te hebben gelegen, naast het Maritiem Museum Rotterdam,
vertrek van de Buffel uit de Leuvehaven hier zijn fotoserie
---------------------------------------------------------------------------------------------
naar de kop van de Leuvehaven.
Assistentie verleenden de HAVENDIENST 20 en de EERLAND 28.

Vrijdagmorgen 20 september 2013 werd De BUFFEL vanuit de Leuvehaven naar de werf van Keppel Verolme, op Rozenburg gesleept.
Assistentie zullen verlenen, de sleepboten ADRIAAN (Koren) en de BUIZERD. Als losse boot, voor eventuele assistentie, zal meevaren de EERLAND 28.


Op 7 september bezocht Jan Oosterboer de Wereld-
---------------------------------------------
De ROTTERDAM van de HAL lag ook binnen die dag.
Havendagen en maakte deze foto serie:
---------------------------------------------
De EENDRACHT maakte tochtje met geïnteresseerde betalers.
Van boven en van onderen nat Zr. Ms. Dolfijn
De Redders verdienen tegenwoordig overal het brood
Niet alle schepen konden lijfelijk aanwezig zijn
dus dan de bijdrage op andere wijze ingevuld
Naast de Artemis, was de Athena van Van Oord aanwezig
De GEO FOCUS lag ook aan de kade.

Als er TUGS zijn dan moet
er natuurlijk worden gepushed.

En dan houden zij een oogje in het zeil.
De Vorstenbosch - calamiteit met vele spuiten?
is die nu groter of kleiner dan deze boot?
Ieder z'n lol. Zo kan het ook
als het maar vaart, toch?
Het "georganiseerde" vertrek der sterke mannen
Is dat niet erg hoog, vanuit een roeisloep?
Zouden ze begrijpen wat "No Tug" betekend?
Wat is die Bonn & Mees aan het doen bij dat Monument?


Ter gelegenheid van de Wereld Haven Dagen 2013 deze
fotoserie ontvangen van J. Oosterboer - 05.09.2013 ochtend
Vier beelden van ZR. MS. Friesland links boven o.a. met het
karakteristieke ventilatiegebouw van de Maastunnel
Aan de Parkkade ook de nieuwe Artemis van Van Oord
Bij de ss ROTTERDAM op de wal de reserve schroef
KETELBINKIE staat op het Buizenpark

Jan Oosterboer bezocht voor deze serie het Katendrechtse Hoofd.


De doelgroepvaartuigen van onze organisatie zijn binnen hun "eigen" website geplaats.

Zie voor de sleepboten
mslb. JULIUS, NELLIE, Soldier, En Avant 21 & 27

en voor dienstvaartuig Stormmeeuw

In de middag vertrok Jan naar het Scheur en maakt hieronderstaande serie.

met de nadere uitleg
Evenals de Roeiers
met een iets onduidelijker uitleg.


Hier de movements vanaf het Scheur 5 september 2013
middag, ook deze fotoserie ontvangen van J. Oosterboer
M ORE met de FLOT 5 op weg naar Dordrecht
assistentie van de SOLDIER
De Engelse mijnenjager HMS BROCKLESBY (1983)
Bestemming Rotterdam
,
Even later gevolgd door zeesleepboot CARLO MARTELLO
Deze in 2009 gebouwde sleepboot
had bestemming LEKHAVEN.
Tot slot het containerschip GLASGOW EXPRESS,
bestemming Hamburg.


augustus 2013 Broedertrouw XV met fietsbruggen A 15 - Foto: J. Klaasman


30 augustus 2013 transport DUTCH PIONEER met
LASTDRAGER 28 foto's: P. Gerdes
LASTDRAGER 28 foto's: P. Gerdes
Broedertrouw 4 als achterboot - foto: P. Gerdes


23 juli 2013 transport DAN-TYSK (SERIE)
foto's: L. Schuitemaker
Brieneroordbrug
foto's: L. Schuitemaker
Brieneroordbrug
Erasmusbrug
Erasmusbrug
Erasmusbrug



23 juli 2013 transport DAN-TYSK (SERIE)
foto's: P. Gerdes İ
o.a. Broedertrouw XV
Louise van der Wees
Gaande houden voor de
Brieneroordbrug
Broedertrouw XV & Gepke III slepen
het transport door de Brieneroordbrug
Er is niet veel ruimte over bij de passage
precisie werk voor de Broedertrouw XV & Gepke III
Vrijwel gepasseerd
gestuurd door o.a. Broedertrouw 4
Ook de monumentale brug
dient natuurlijk te worden gepasseerd.
Ook dit is weer gelukt
vervolgens de Erasmusbrug.
De passage in beeld
gepasseerd, brug kan weer dicht.
GEPKE III in beeld
Het transport wordt overgegeven aan de "buitenboot".



2009 Rotterdam HEYPLAAT (SERIE)
foto's: F. v.d. Stel İ
2009
foto's: F. v.d. Stel İ
2009
foto's: F. v.d. Stel İ
2009
foto's: F. v.d. Stel İ
2009 - foto's: F. v.d. Stel İ

 

           • Disclaimer            • Foto verantwoording           •Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART İ 2012