RIJNMOND op vele plekken          

Sinds zomer 2014 krijgen wij op geregelde tijden fotoverslagen van Jan Oosterboer, die zich vrijwel dagelijks overal en nergens in de gehele Rijnmond bevindt.
Die fotoverslagen plaatsen wij met zijn eigen tekst op deze webpagina. © J. Oosterboer


Gegevens van genoemde vaartuigen kunt U vinden door te klikken op:
SLEEP & DUWBOTEN                 & Overheidsvaartuigen.



31-12-2014 - Op foto 1 t/m 6 vertrekt de MOL QUEST uit de Amazonehaven, via het Beerkanaal, met bestemming Hamburg.
Woensdagmiddag gezien, vanaf de d'Arcyweg (Europoort), de aankomst van het containerschip SEAGO ANTWERP (2006), ex: MAERSK BOSTON tot november 2012. Assistentie verleenden de sleepboten: SD REBEL en SD SEAL. Bestem- ming: MISSISSIPPIHAVEN voor Steinweg Handelsveem, Beerweg op de Maasvlakte. (De SEAGOLINE is de vijfde dochter rederij van de Deense Maersk groep in de lijnvaart.) Op foto 17 ziet u links de containerterminal van Steinweg Handelsveem.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.




30-12-2014 - Foto 1: de sleepboot TEXELBANK en op foto 2, 3 en 4 de sleepboot UNION 7. Op foto 5 de sleepboot SVITZER NABI. In het Calandkanaal gezien de sleepboot BUIZERD die assistentie verleende aan de tanker TRANS ADRIATIC.. Zie foto 6 en 7.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.




Maandagmorgen 29 december 2014, omstreeks 9.00 uur passeerde in Het Scheur (Rozenburg), o.a. de sleepboot FAIRPLAY I voor de Merwehaven. Zie foto 1, 2 en 3.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.




Zondagmorgen 28 december 2014
De sleepboot BUIZERD (1960) wachtte in Het Scheur (Rozenburg) op de tanker SOLANDO (2009) om deze assistentie te verlenen met bestemming: 2e Werkhaven (Botlek). Zie foto 1 tot en met 13.
In de namiddag gezien de SD REBEL, op weg naar de Europoort (Calandkanaal). Zie foto 14.
De GINGER was op weg naar haar (vaste?) aanmeerplek in de Lekhaven. Zie foto 15, 16 en 17.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.




Vrijdagmorgen 26 december 2014 is de sleepboot PRESIDENT HUBERT vanuit de Waalhaven vertrokken met de TAKLIFT 6 en de SMIT BARGE 6. Zie foto 1 t/m 10. Bestemming: Whiffen Head - New Foundland Bay - Canada. Assistentie tot Hoek van Holland verleenden de LIMBURGIA en HUNTER.

De bulk carrier LILJA BULKER (2003), varend in Het Scheur (Rozenburg), ziet u op foto 11 t/m 17.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.




Woensdagmiddag 24 december 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) De sleepboot MTS VISCOUNT (1977) met de SKYLINE BARGE 21. Zie foto 1 t/m 6. Bestemming: Botlek.

Gezien ter hoogte van de Botlek, de sleepboot LIMBURGIA (1943). Zij verleende assistentie aan de chemicaliën tanker CRYSTAL TOPAZ (2006). Bestemming: 3e Petroleumhaven.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.




Dinsdagmiddag 23 december 2014 gezien de sleepboten UNION 8 en UNION 11.

Zij verleenden assistentie aan de tanker MARACAS BAY (1998), Bestemming: 3e Petroleumhaven.

Zie foto 1 tot en met 11.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondagmiddag 21 december 2014 vertrok de sleepboot PRESIDENT HUBERT (1982), voor een proefvaart vanaf Van Brink - Eemhaven (DAMEN Shiprepair, Pernis).
Nu in de Boskalis kleuren. Bestemming: Noordzee.
Zie foto 1 t/m 6.
(De President Hubert komt alweer naar binnen.)

De sleepboot SD JACOBA assisteerde de tanker AS OMARIA (2007) voor de 3 Petroleumhaven.
Zie foto 7 t/m 11.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Hierbij een serie foto's van schepen in Het Scheur (Rozenburg) , van vrijdagmiddag 19 december 2014.
De sleepboot SD SALVOR op weg naar de Maasvlakte, op foto 1.
Een sleeptransport met de JAN - B ziet u op foto 2 t/m 5. Assistentie verleenden de sleep-/duwboot WALVIS en de ORIËNT, op weg naar de Europoort.

En als laatste ziet u op foto 16 t/m 19 de tanker GREEN SEA (2014) met bestemming: 1e Petroleumhaven.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Dinsdagmiddag 16 december 2014 gezien in de Nieuwe Waterweg, ter hoogte van de Maeslantkering, een sleep- transport met een (mobiele) drijvende grijperkraan van EBS. Als voorboot de sleepboot ARGUS (1955) van Gerrit den Boer. Als achterboot de duwboot ADELAAR.
Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandagmiddag 15 december 2014 gezien in het Caland- kanaal. Daar ligt aangemeerd de tanker PALLAS GLORY (2005). Daarnaast ligt een werkponton met de duw-/sleepboot MAIN XXI (1928). Zie foto 1, 2, 3 en 4. Op foto 5 en 6 ziet u de supplyer DELTA ADMIRAL (2014). Ligt momenteel in het Yangtzekanaal.

Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondagmorgen 7 december 2014 gezien in het Calandkanaal op foto 1 t/m 5 ziet u het geladen zware ladingschip TRUSTEE (1991). Met o.a. de SMIT BULLDOG en SMIT BUFFALO. En op foto 6 de tanker GINALDAG (2002). De tanker werd geassisteerd door de sleepboten SMIT EBRO en FAIRPLAY-21. Zie de de foto's 7 en 8. Na de assistentie voeren de sleepboten weer naar de Scheurhaven. Zie foto 9 t/m 15. Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdagmorgen 6 december 2014 naar het Calandkanaal gegaan voor o.a. het zwareladingschip TRUSTEE (1991). Op foto 1 t/m 4 ziet u de SMIT BARGE 9 geladen met materiaal. De SMIT BULLDOG, SMIT BUFFALO en EERLAND 23, op weg naar de TRUSTEE, waar e.e.a. zal worden opgevaren. (Ook de drie sleepboten.) Op de TRUSTEE staan al op het dek de EDAX en de BKM 101 van Boskalis. (Zie ook foto 5 t/m 7, en 11 t/m 14.) De K.R.V.E. 34 wachtte op nadere instructies, zie foto 8 en 10.
Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmorgen 3 december 2014, gezien in het Caland- kanaal, de aankomst van de autoboot DON PASQUALE (1997). Bestemming: Brittanniëhaven, via de Calandbrug. Assistentie verleenden de sleepboten: SMIT ELBE en FAIRPLAY-24.
Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondag 30 november 2014 was wederom een zeer grijze dag! Foto 1 t/m 7 zijn van de Buitenhaven (Westhavenkade kant) in Vlaardingen. U ziet de DOLFIJN (1950); MARGA (1952) en de SALUTÉ (1928). Op foto 8, 9 en 10 ziet u de UNION 8 UNION 7 en de TEXELBANK, aangemeerd in de Koningin Wilhelminahaven, Vlaardingen. De RONALD (1970) is o.a. de ex EERLAND 1 en de ROMIRA (1965) liggen ook aangemeerd in de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen. Zie foto 11 t/m 15. Op de walkant van de Merwehaven (Rotterdam) naast de Gustoweg, ligt nu DE HEF, (het val) om opgeknapt te worden. Zie foto 16.
Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmorgen 28 november 2014 gezien in het Beerkanaal, de aankomst van het containerschip ELLY MAERSK (2007) , voor de Europahaven. Assistentie verleenden SD REBEL en RT ADRIAAN. Zie foto 1 t/m 7. Even later gevolgd door de nieuwbouw tanker STI CAMDEN (2014/09). Bestemming: Europahaven. Zie foto 8 en 9. Het vertrek van de MSC DIEGO (1999) vanuit de Europahaven, ziet u op foto 10 t/m 13. Bestemming: Antwerpen. Assistentie verleende: SVITZER NARI. De aankomst in het Beerkanaal van het containerschip HANJIN GOLD (2013), ziet u op foto 14 t/m 17. Assistentie verleenden: SMIT CHEETAH en ???? Bestemming: EUROMAX Terminal, Yangtzekanaal. Op foto 18 en 19 ziet u de sleepboten SVITZER NABI en MERCURIUS in het Beerkanaal, zij gaan het containerschip MSC SHENZHEN (2004) assisteren. De MSC SHENZHEN vaart in charter voor MSC. Bestemming: Europahaven. Zie foto 20 t/m 25. - Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Donderdag 27 november 2014, ondanks het mistige weer, toch nog het e.e.a. gefotografeerd langs de waterkant. Op foto 1 ziet u het booreiland HERCULES TRIUMPH bij Verolme in de Botlek, evenals op foto 2 de kabellegger LEWEK CONSTELLATION. Op foto 3 passeert de FAIRPLAY XIV. Ter hoogte van de Maeslantkering passeerde vanmorgen een sleeptransport met als voorboot de WILLPOWER. Bestemming: Waalhaven. Assistentie verleende de LIMBURGIA. Zie foto 4 t/m 7. Op foto 8 t/m 10 passeerde een sleeptransport met twee opslagtanks. Voorboot CHELSEA-B en achter RODIE. Bestemming: Donauhaven. Ter hoogte van Rozenburg passeerde vanmiddag een sleeptransport met als voorboot BUGSIER 19 met als achterboot EERLAND 23. Bestemming: Lekhaven. Zie foto 11 t/m 16. - Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandagmiddag 24 november 2014 gezien ter hoogte van Maassluis de (nieuwbouw) high speed craft KEM 1 (2014). Zie foto 1. Vaart onder Deense vlag. Bestemming: HVIDE SANDE (Denemarken). Op foto 2 t/m 16 ziet u o.a. het booreiland HERCULES TRIUMPH (2013). Deze is verhaald vanuit de Prinses Arianehaven (2e Maasvlakte) naar de werf van Keppel Verolme in de Botlek. Assistentie verleenden de sleepboten SD SALVOR, RT MAGIC, ZP CHALONE en SD REBEL. Op foto 12 ziet u VIER sleepboten. Terwijl op foto 13 de RT EVOLUTION passeert. - Groet: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondag 23 november 2014 ben ik aanwezig geweest bij het uithijsen van "het val" van de DE HEF (560 ton) (officieel: Koningshavenbrug) te Rotterdam (Noordereiland - Nassaukade). Foto 1 t/m 4 zijn door mij gemaakt tijdens de wandeling naar DE HEF. Er was ruim tijd om rustig eens rond te lopen en het e.e.a. te aanschouwen. U ziet o.a. de sleepboten PIETER L, JAN LEENHEER en de EN AVANT 7. En HEBO Cat 15, zie foto 12. Op foto 8 ziet u de directiewoordvoerder Stadsbeheer van de gemeente Rotterdam de heer Fred Marree (links op de foto). BONN & MEES was er met haar eigen autobus (alleen voor genodigden), zie foto 9. Op foto 13 ziet u de bestelwagen van MULLER Sleepdiensten uit Dordrecht. En op foto 14 zien wij de heer Fred Marree (2e van rechts) bij de mini hef voor een foto. Bij foto 17 is het nog even wach- ten! Omstreeks 14.10 uur begon men voorzichtig te proberen om "het val" (560 ton) op te hijsen, zie foto 21. Op de volgen- de foto's ziet u dat het steeds hoger gaat. Tussentijds nog tijd over om even achter te gaan kijken, zie foto 27. Op foto 29 gaat men echt beginnen (14.51 uur) met het ophijsen van "het val". Dat grijze is van een RPA boot de spoot water en de overige schepen toeterden! Op foto 35 (zie de medewer- ker) was om 15.03 uur "het val" uitgehesen. Daarna nog enkele foto's gemaakt van "het val" hangend aan de bokken van BONN & MEES, de MATADOR en de MATADOR 2. - Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdagmorgen 22 november 2014 op uitnodiging de opening bijgewoond van de (wissel)tentoonstelling: “Kotug” Deze wordt gehouden in het "Nationaal Sleepvaart Museum" te Maassluis. Het officiële gedeelte van de opening van de tentoonstelling vond plaats aan boord van het cruise- en partyschip de “Tijdgeest”, welke afgemeerd lag aan de Museumkade. Op foto 3 ziet u o.a. Annet van Brussel, Corporate Manager Communications & PR bij KOTUG International. Op foto 4 ziet u links de heer Ton Kooren en rechts de burgemeester van Maassluis drs. J.A. (Koos) Karssen. Op foto 6 de voorzitter van het "Nationaal Sleepvaart Museum" de heer Karel Kaffa.
Op foto 7 de heer Ton Kooren.
Op foto 8 de wethouder, voor o.a. Cultuur van Maassluis, de heer D. (David) van der Houwen. De heer Hans de Klerk (zie foto 9) de initiator, die met hulp van vele vrijwilligers, deze tentoonstelling heeft ingericht. En als laatste op foto 10 ziet u de huidige directeur van KOTUG, de heer Ard-Jan Kooren. Op foto 12 gaat men op weg naar de tentoonstelling in het museum. Op foto 12 en 13 ziet u enkele van de vele schaalmodellen van o.a. sleepboten van/voor Kotug. Op foto 15 ziet u de laatste aanwinst van Kotug voor het Rotterdamse havengebied, de RT EVOLUTION.
Nieuwsgierig naar de tentoonstelling? Deze is zeer de moeite om er een bezoek aan te brengen!
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmiddag 21 november 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) het ro-ro/passagiersschip DOVER SEAWAYS (2006). Zie foto 1. Zij heeft 12 dagen in het dok gelegen bij DAMEN SHIPREPAIR in de Wiltonhaven, Schiedam. Dit naar aanleiding van schadevaren tegen een kademuur, op zondag 9 november 2014 in Dover. Zie de website hieronder voor nadere informatie: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2827293/Ferry-evacuated-hitting-wall.html        Verder ziet u op foto 2, 3 en 4 de sleepboot UNION 11 (1997). Daarna passeerde de sleepboot MULTRATUG 18, met bestemming: Vlissingen. Zie foto 5 t/m 10. Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmorgen 19 november 2014 gezien, ter hoogte van de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg, het offshore supply schip SIEM DAYA 1 (2013). Bestemming: Waalhaven. Zie foto: 1 t/m 5. In het Calandkanaal gezien aan de trekpaal, de nieuwbouw DAMEN 571712 (2014) nabij de Heeremalocatie. De THAMESBANK passeerde op weg naar de Brittanniëhaven. De SD STINGRAY assisteerde de tanker ICE CONDOR (2000). Zie foto 3 t/m 18. Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmorgen 12 november 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de KAIKOURA (2014) met de SAND CARRIER 101, bestemming: Moerdijk. Zie foto 1 t/m 5.
Op foto 6 ziet u de SCHULPEGAT van Rijkswaterstaat. Op foto 7 en 8 de werf Keppel Verolme in de Botlek.
Zij is woensdagmorgen verhaald vanuit de Wiltonhaven naar de 2e Werkhaven.
Op foto 9 t/m 15 ziet u vervolgens de HARRIER (2009) met de SAND CARRIER 102, bestemming ook: Moerdijk.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Foto's 16 tot en met 19 zijn nog van

maandagmiddag 10 november 2014.


Maandagmiddag 10 november 2014 gezien, onder zeer zonnige weersomstandigheden, voor de Botlek (nabij de Scheurkade) de sleepboten ZP CHALONE en SD JACOBA zij verleenden assistentie aan de bulk carrier EVER BLOSSOM (1997). Bestemming: St. Laurenshaven (Botlek). Zie foto 1 tot en met 10. Daarna gezien de nieuwbouw sleepboot van Kotug de RT EVOLUTION (2014), zij was aan het proefvaren (met DAMEN vlag in top). Aan RT EVOLUTION vindt momenteel de definitieve afbouw, het testen (en proefvaarten) plaats bij DAMEN SHIPREPAIR ROTTERDAM PERNIS (Eemhaven). Zie foto 11 tot en met 21. - Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondagmorgen 9 november 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de passage van de FAIRMOUNT SUMMIT (2005), bestemming: Waalhaven. Zie foto 1 t/m 6. Daarna passeerde de PEGASUS (2008), bestemming: Lekhaven. Zie foto 7 t/m 13. In de wandelgangen wordt gesproken dat Harms Bergung Hamburg een gedeelte van haar vloot heeft verkocht aan een Australische firma. Wie weet daar wat van? Weer daarna passeerde het Offshore Supply Ship SERKEBORG (2012). Zie foto 14 t/m 17. Geladen met materiaal van/voor Stemat. Bestemming: Werkhaven (Heijplaat). Wat later passeerde dan toch nog de DUTCH PIONEER (2001), bestemming: Dordrecht. Zie foto 18 t/m 20.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdagmiddag 8 november 2014 gezien in het YANGTZE- KANAAL (Maasvlakte). Op foto 1 t/m 8 ziet u de sleepboot SMIT CHEETAH en op foto 9 t/m 14 de sleepboot FAIRPLAY-21. Beiden kwamen vanuit de Prinses Arianehaven (groene boei 1). Even later gevolgd door twee Roeiersvletten, zie foto 15 en 16. Tot slot ziet u op foto 60 en 61 de sleepboten SD STING- RAY en SD SPARTA, aangemeerd aan de Antarcticakade (Yangtzekanaal).
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdag 8 november 2014 gezien in de Europahaven/Beerka-naal de nieuwbouw tanker STI REGINA (sept. 2014). Zij kreeg assistentie van de FAIRPLAY I en FAIRPLAY XIV. Zie foto 1 t/m 9. Foto 10 passage SD SRHARK.
"STI Regina, an MR product tanker, was delivered in Septem- ber 2014 from SPP Shipbuilding of South Korea ('SPP').
Upon delivery, this vessel began a time charter for up to 120 days at approximately $17,000 per day". (Bron: Internet.)

Gezien in de Prinses Margriethaven (2e Maasvlakte) de sleepboot ORANJE (1956). Zie foto 11, 12 en 13.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdagmorgen 8 november 2014 gezien in het Beerkanaal/ Europahaven (Maasvlakte) de sleepboten GINGER en SVITZER NABI die assistentie verleenden bij het vertrek uit de Europahaven aan het containerschip MSC BEIJING (2005). Zij moest overigens wachten totdat het containerschip MARIBO MAERSK (2014/01) in de Europahaven was aangekomen. Deze werd geassisteerd door de RT ADRIAAN en SD STINGRAY. Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmiddag 7 november 2014 gezien ter hoogte van de Maeslantkering (Nieuwe Waterweg) en Hoek van Holland, de nieuwbouw sleepboot EL DANTO (2014). Bestemming (tussenstop?): Las Palmas. Zie foto 1 t/m 6. Afgebouwd bij: DAMEN SHIPYARD, Gorinchem, Nederland. Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmorgen 5 november 2014 gezien, onder mistige weersomstandigheden, aan de trekpaal in het Calandkanaal, de nieuwbouw sleepboot van KOTUG de RT EVOLUTION (2014). - Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmorgen 31 oktober 2014 gezien in de WILTONHAVEN Schiedam, volop bedrijvigheid.
U ziet o.a. de bok MATADOR 3 die een stuk metaal
(onderdeel) op de kade neer legt bij HUISMAN.
En verder de kabellegger LEWEK CONSTELLATION (2014).
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmiddag 29 oktober 2014 was daar ineens een beetje zon!!
Gezien in Het Scheur op foto 1 de hopperzuiger WILLEM VAN ORANJE (2010).
Op foto 2 en 3 de DELFSHAVEN het opleidingsschip van Scheepvaart en Transport College Rotterdam.
De CMA CGM SAMBAHR (2006) ziet u, samen met de RPA 15, op foto 4 t/m 6. Bestemming: Prins Alexanderhaven.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Dinsdagmiddag 28 oktober 2014, wintertijd, voreg donker, passeerde de Noorse AKER WAYFARER (201) Rozenburg met bestemming Heysehaven (Heijplaat). Zie foto 1 t/m 4.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandagmiddag 27 oktober 2014 gezien in Het Scheur, ter hoogte van de Botlek, Op foto 1 t/m 11 de sleepboot TEXEL- BANK met de bulk carrier UNIVERSAL AMSTERDAM (2009).
Bestemming: 's Gravendeel. Even later maakte ook nog de SD SPARTA vast, terwijl de RPA 11 op de 'hielen' bleef varen van de SD SPARTA. De K.R.V.E. 62 bracht een opstapper, zie foto 8 en 10.
Op foto 12 ziet u de NORDERSAND met wieken voor windmolens. Bestemming: Waalhaven.
De K.R.V.E. 62 bracht een opstapper voor NORDERSAND, zie foto 13 en 14.
De sleepboot INGE W (2014) passeerde met een sleep, zie foto 15 t/m 18. De MILLA assisteerde. Bestemming: Lekhaven.
Op foto 16 passeert de tanker NCC RABIGH (2007), bestemming Amsterdam.
Als laatste ziet u de SVANEN in dok bij Keppel Verolme op foto 19. - Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandag 20 oktober 2014 gezien in de Nieuwe Maas ter hoogte van Schiedam/Pernis, o.a.: kabellegger LEWEK CONSTELLATION (2014) aan de Mammoetkade Schiedam, om nog enkele puntjes op de i te zetten en gereed te maken voor een reis. Verder de BREMEN FIGHTER, SD SPARTA, AGNES en MANTELMEEUW van een Vlaardingse beroepsvisser, En dan nog MARGRIET (2008).
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandag 20 oktober 2014 gezien in de Nieuwe Maas, ter hoog- te van de Wiltonhaven (Schiedam) de aankomst van het 294 meter lange cruiseschip MSC MAGNIFICA (2010). Assistentie verleenden de sleepboten: UNION 11 en UNION 7. Bestemming: dok 8 van DAMEN SHIPREPAIR in de WILTONHAVEN (Schiedam).
(Mijn fotolocatie: Bakkersoordseweg, Pernis.)
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdagmorgen 18 oktober 2014 is de zeesleepboot MAGNUS van Harms Bergung Hamburg, vanuit het Calandkanaal (Heeremalocatie) vertrokken met het ponton H-405, geladen met materiaal. Assistentie tot aan het Breediep, werd verleend door de sleepboten SIRIUS en EN AVANT 27. Zie foto 1 t/m 14.
Bestemming van het sleeptransport is West-Afrika.
Na het losmaken van het sleeptransport, voeren de sleepboten SIRIUS en EN AVANT 27, door het Breeddiep, richting Dordrecht. Zie foto 15 t/m 19.
Op foto 20 passeert GEKA 30 het Breeddiep.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.




Donderdagmiddag 16 oktober 2014
gezien in de Neckarhaven de MATADOR 2
met in de takels een flinke voorraadtank voor Vopak.
Zie foto 1 t/m 5.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmorgen 15 oktober 2014 gezien in Het Scheur, ter hoogte van de Botlek de sleepboot MULTRATUG 18 met als sleep RAMBIZ. Bestemming: 2e Werkhaven - Keppel Verolme, Botelek. Zie foto 1 t/m 14.
Woensdagmiddag is de Race of the Classics for Young Professionals van start gegaan. Op foto 15 ziet u één van de deelnemers, de driemasterbark ARTEMIS (1926). De ARTEMIS vaart (zeilt) nu voor PHILIPS. "De driemastbark Artemis is een prachtig staaltje zeevaarttraditie. Het schip is in 1926 in Noorwegen gebouwd voor de walvisvaart en later ingezet als vrachtschip tussen Azië en Zuid-Amerika.
Sinds 2001 zeilt de Artemis weer op Europese wateren tot meerdere eer en glorie van de Nederlandse zeilvloot!"
Zie ook: http://www.tallship-company.de/index.php/nl/vloot/artemis-home
Op foto 16 ziet u de RIGEL uit Maassluis. Zij vaart nu voor HEEREMA. "De Rigel is een in 1948 gebouwd loodsvaartuig en doet vanaf 16 juni 1979 dienst bij het ZeeKadettenKorps Maassluis. De Rigel is Varend Monument nr. 1668." Zie ook: http://www.zkk.nl/zeekadetkops-in-nederland/zeekadetkorps-maassluis
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Donderdagmorgen 9 oktober 2014 gezien in het Calandkanaal de sleepboten SD SEAL en SD REBEL. Zij assisteerden de tanker HIGH TOWER (2004) voor vertrek vanaf de aanmeerplaats, met bestemming: Las Palmas. Ondertussen vertrok het kraaneiland HERMOD (1978) vanaf de Heeremalocatie in het Calandkanaal (Europoort). Assistentie tot Hoek van Holland verleenden SMIT HUDSON, SMIT SCHELDE, SMIT PANTHER en SMIT CHEETAH. Hoofdboot is de zeesleepboot: KOLGA (2013). Bestemming: Port Abidjan (Ivoorkust). (Foto 21 is gemaakt met tegen zon.) Het kraaneiland THIALF is vannacht ook vertrokken vanaf de Heeremalocatie in het Calandkanaal. (Bestemming: Las Palmas.)
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmiddag gezien in Het Scheur (Rozenburg) de zeesleepboot BYLGIA (2013) van Heerema, op weg naar de Heeremalocatie in het Calandkanaal. Zie foto 1 t/m 5. Op foto 6, 7 en 8 ziet u ISKES sleepboot MERCURIUS (2014). Bestemming: Eemhaven. Woensdagmiddag 8 oktober 2014 gezien in Het Scheur ter hoogte van de Botlek, een sleeptransport met Nederlandse tanker VENEZIA D (1998) als 'DOOD' schip. Assistentie verleenden de sleepboten RT ADRIAAN en de SD SEAL met kapitein Peter Andriessen en zijn bemanning. Zie foto 10 t/m 17. Bestemming: Botlek. Sleeptransport was afkomstig vanuit het Calandkanaal. In de namiddag passeerde de zeesleepboot MAERSK TRACER (2009). Zie foto 18 t/m 21. Bestemming: Parkkade - Rotterdam.. Als laatste ziet u de sleepboot SD JACOBA op foto 22.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandagmiddag 6 oktober 2014 gezien in Het Scheur (Rozen- burg),op foto 1 t/m 6, het sleeptransport van de ERECLEA met de DINA LIFTER. Bestemming: Gibraltar.
Assistentie tot Hoek van Holland, verleenden de sleepboten SIRIUS en EN AVANT 4.
Even aandacht voor foto 7, dit is de PAAPSUD (1922) ?? uit AALST. Gebouwd bij de werf VOORUIT in Enkhuizen ??.
Kijkt u eens op onderstaande website: http://kotterspotter.jouwweb.nl/ex-ned-vissersschepen ??
Op foto 8 passeert de FAIRPLAY-24. En op foto 9 de SMIT EBRO.
En als laatste op foto 10, 11 en 12 ziet u de pijpenlegger STEMAT SPIRIT, bestemming: Werkhaven (Heijplaat). Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdag 4 oktober 2014 hebben wij ene bezoek gebracht aan de FURIADE te Maassluis. Op foto 1 en 2 ziet u de GEORGE STEPHENSON, vrijdag 3 oktober 2014 op weg naar Maas- sluis.
De zeesleper ELBE ziet u op foto 3 t/m 7 vertrekken vanuit Maassluis, voor een rondvaart in de Botlek.
Op foto 8 de terugkomst van de ELBE. Op foto 9 en 10 ziet u de modelbouw BANCKERT en de VLAARDINGEN.
Foto 11 gezicht op de (zeilende) Westlanders, gezien vanaf de sluis, richting Noordvliet.
Op foto 12 en 13 ziet u (sinds 1/10/2014) de nieuwe vaste ligplaats voor de RPA 16, in de Buitenhaven van Maassluis.
Verder was het prachtig weer voor de FURIADE. Er lagen veel vaartuigen, maar er werd heel weinig (uitnodigend) aangegeven om te komen bezichtigen!
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmorgen 3 oktober 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) een sleeptransport met MULTRATUG 20 en EN AVANT 4 en 21 - Zie foto 1 t/m 8.
Foto 9 gemaakt vanaf het terrein nabij de manege.
Foto 10, 11 en 12 bij de Heeremalocatie in het Calandkanaal. Met de THIALF en de HERMOD. Naast de THIALF ligt aangemeerd de ABIS DUNDEE, zie foto 11.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Donderdagmorgen 2 oktober 2014 naar Maassluis geweest en enkele foto's gemaakt, Zie foto 1 t/m 10,
Op foto 7 ziet u RV 29 (1954) voormalig duik- en opleidings- schip van de Genie Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Dinsdagnacht 30 september 2014, omstreeks 00.15 uur, pas- seerde ter hoogte van Rozenburg, 's werelds grootste cruiseschip OASIS OF THE SEAS (2009). Zie foto 1.
Bestemming: Holland Amerikakade op de Kop van Zuid, Rotterdam.
OASIS OF THE SEAS: lengte: 362 meter; breedte: 47 meter; diepgang: 9,1 meter. Capaciteit: 6270 passagiers en 2165 bemanningsleden.
Nadat 's morgens zo'n 5400 passagiers en 1500 beman- ningsleden waren afgestapt, vertrok het cruiseschip omstreeks 11.00 uur, richting de Botlek voor een 14 daagse onderhoudsbeurt.
Er moet o.a. een nieuwe motor geplaatst worden en de vloerbedekking wordt vervangen.
Er blijven nog altijd zo'n 3200 bemanningsleden, incl. contracters, aan boord tijdens de onderhoudsbeurt.

Later assisteerden de sleepboten RT MAGIC en RT SPIRIT het cruiseschip voor de Botlek naar dok 7 in de 2e Werkhaven.
Zie foto 2 t/m 11.
Op foto 12 ziet u dat de reddingsboten zijn verwijderd.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondagmorgen 28 september 2014 passeerde omstreeks 10.00 uur Rozenburg, de supply TEK-OCEAN SPIRIT (1991).
In september 2014 herdoopt.
Was ex: EDDA SPIRIT. Bestemming: Waalhaven. Zie foto 1 t.m 8.
Op foto 9 ziet u de FAIRPLAY-23.
Een uur later passeerde Rozenburg de supply GRAND CANYON (2012). Bestemming: Waalhaven. Zie foto 10 t/m 18. Op foto 9 ziet u de FAIRPLAY-23.
Een uur later passeerde Rozenburg de supply GRAND CANYON (2012). Bestemming: Waalhaven. Zie foto 10 t/m 18.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdagmiddag 27 september 2014 is met enige plechtig- heid de PRINSES MARGRIETHAVEN, 2e Maasvlakte, geopend. (Na de opening werd er door verschillende schepen een kleine vlootschouw en demonstraties gegeven.)
Op foto 1 ziet u een gedeelte van de nieuwe APM Terminal op de 2e Maasvlakte.
Op foto 2 ziet u de voorbereiding voor de opening van de Prinses Margriethaven. De RPA 13 zal later vijfmaal een zwart bord (met gaten) wegspuiten, waarna het nummer van de aanmeerpaal te voorschijn komt.
Verder heb ik de aanwezige bebording van de Prinses Margriethaven vastgelegd. Zie foto 3 en 4.
U ziet o.a. de SD SEAL, FAIRPLAY I en P 6.
Na de opening, met vuurwerk (zie foto 18 en 19), werd er door verschillende schepen een kleine vlootschouw (zie o.a. foto 21) en demonstraties gegeven.
U ziet o.a. de SD SEAL, FAIRPLAY I, ELBE, SMIT ELBE, SMIT EBRO en op de achtergrond de HOLLAND (zie foto 31) gehuld in een nevel van water van de RPA 13.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.
P.S.:
Ook de PRINSES MARGRIETHAVEN is straks NIET meer vrij toegankelijk.
Er komen op het land hekken te staan met twee verschuif- bare toegangshekken. Men moet zich dan toegang verschaffen door middel van een pasje. Pffffffffffffff.


Donderdagmorgen 25 september 2014 gezien ter hoogte van de Maeslantkering (Nieuwe Waterweg) de ROLLDOCK STORM (2014).
Bestemming: Waalhaven. Zie foto 1.

Op foto 3 ziet u op de voorkant van de NORDIC (Urk) en ABIS DUNDEE de afb. AMASUS (Delfzijl)
Kijkt u eens op de website: www.amasus.nl/
De RT SPIRIT en de SD REBEL assisteerden de tanker DHT TARGET (2001) bij het aanmeren in de 4e Petroleumhaven. Zie foto 3 tot en met 9.
Foto 10, 11 en 12 is het gezicht op de kraaneilanden THIALF en HERMOD op de Heeremalocatie (Calandkanaal). Foto's genomen vanaf de toegangsweg naar het Educatief Informatie Centrum (EIC) aan de Noordzeeweg 6, 3181 ML Rozenburg Zh.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmiddag 24 september 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de sleepboten SMIT SCHELDE
zie foto 1, 2 en 3 en
de SMIT SEINE, zie foto 4, 5 en 6.
Op foto 7, ziet u de tanker PULA (2006). Bestemming: Muara (Spaanse enclave in Marokko).
Op foto 8 tot en met 16 (met een drupje regen op de lens!) ziet u de zeesleepboot ORCUS van Harms Bergung, Hamburg.
(Zij voer een tikje scheef naar bakboord.) Bestemming: Heysehaven.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Dinsdagmorgen 23 september 2014 is het kraaneiland HERMOD verhaald vanaf de werf Keppel Verolme in de Botlek naar de Heeremalocatie in het Calandkanaal.

Zij ligt nu (weer) naast het kraaneiland THIALF aangemeerd, die daar al lag. Zie o.a. foto 1 en 2.

Verder ziet u o.a. de Roeiers, CATHARINA 8, TJERK-HIDDE en de zeesleepboot KOLGA.

Op foto 4 en 9 wordt er het nodige materiaal aangevoerd op een ponton, voor de HERMOD.
Foto's gemaakt op dinsdagmiddag 23 september 2014.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Dinsdagmorgen 23 september 2014, gezien in de LEK ter hoogte van de Kinderdijk een sleeptransport met de LEKSTROOM V en LEKSTROOM I. Zie foto 1 t/m 7.
Ook op de LEK, ziet u op foto 8 de snelle Rib van Rijkswaterstaat de RWS 857.

's Middags: In het Calandkanaal ligt hoog en op haar zij, de tanker BOCHEM MUMBAI (2010), ex: SIVA MUMBAI. Zie foto 9 t/m 15. (Voor ??reparaties??)

Op foto 13 en 14 ziet u, in het Calandkanaal op de Heeremalocatie, o.a. de zeesleepboot KOLGA en de kraaneilanden THIALF en HERMOD.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondagmiddag 21 september 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de Deense sleepboot VITUS (1978/6). Bestemming: IJsselmonde (Rotterdam).
Op foto 8 ziet u het kraaneiland THIALF (Calandkanaal). Even later gevolgd door de Nederlandse sleep-/duwboot SMIT BULLDOG (2009). Bestemming: SMIT Waalhaven.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmiddag 19 september 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg), onder mistige weersomstandigheden met een heeeeeel dun zonnetje, de sleepboten BRENT en SVITZER NABI. Zie foto 1 t/m 7.
Bestemming: Waalhaven om assistentie te verlenen aan het containerschip MAERSK JUBAIL die achter de sleepboten voer. Zie foto 8.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Donderdagmorgen 18 september 2015 gezien de sleepboot RT MAGIC in de ochtendzon met enige mist, varend in Het Scheur op weg naar de Europoort. Zie foto 1, 2 en 3
Daarna passeerden achtereenvolgens de zeesleepboot FAIRMOUNT EXPEDITION (2007). Bestemming: Damen Shiprepair - Van Brink, Eemhaven. Zie foto 4 t/m 9.
En een uurtje later passeerde de zeesleepboot FAIRMOUNT GLACIER (2006). Bestemming: SMIT Waalhaven.
Zie foto 10 t/m 15.
Zullen beide zeesleepboten ook de onbestemde bedrijfskleur van baggeraar Boskalis krijgen?
Foto 16 heb ik woensdag jl. gemaakt in de Vlindertuin 'Amazonica' van Diergaarde Blijdorp te Rotterdam. De bloem van de waterlelie, de VICTORIA AMAZONICA, bloeit twee nachten, de eerste avond opent de knop zich tot een schitterende witte bloem die een ananasachtige geur verspreidt. Tijdens de tweede nacht is de bloem rozerood van kleur en zakt vervolgens onder water. Als het mooie weer nog even aanblijft, kan de Victoria Amazonica tot in september doorgaan met bloeien.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.
P.S.: Vrijdagmorgen 19 sept. 2014, arriveert voor Rotterdam de FAIRMOUNT SHERPA.



De nieuwbouw sleepboot EDDY 1 (2014),

'Efficient Double-ended Dynamic' (EDDY),

wordt de komende veertien dagen getest door SMIT Towage Rotterdam (Boskalis).

EDDY 1 is (af)gebouwd bij Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam.

(Foto's eerder gepubliceerd.)

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandagmiddag 15 september 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de sleepboot UNION 11, zie foto 1, 2 en 3. Op foto 4 passeert de NOVA K.
Even later gevolgd door ISKES sleepboot MERCURIUS (2014), Zie foto 5 t/m 8. Zij moest bij de Waalhaven het containerschip NEDLLOYD MARITA (2003), assisteren.
Dit is de ex: P&O NEDLLOYD MARITA. Zie foto 9
Afgelopen zondagnacht is het kraaneiland THIALF (1985) aangekomen voor de Heeremalocatie in het Calandkanaal.
Naast de Thialf ligt de zeesleepboot BYLGIA (2013). Zie foto 10 tot en met 16.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.
Nog even terugkomen op de vraag welke vlag (zie foto hiernaast) dat is op de sloep SABBATICAL.
Ik kreeg hierover enkele antwoorden. Allen bedankt daarvoor.
Zie hieronder het antwoord van Karlijn: De sloep voert de vlag van de Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging De Maas. "Leden van de 'De Maas’ hebben, bij Koninklijk Besluit, het voorrecht een verfraaide nationale vlag als verenigingsvlag te voeren.
Maasleden voeren op hun jacht een Nederlandse vlag vertonende in het rood aan de stok de verenigingsstandaard, vierkant wit veld met St. Joriskruis en gouden koningskroon."
Bron: Wikipedia


Zondagmiddag 14 september 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg), o.a. de de ROTTERDAM met boeien die bij de BOTLEKBRUG, Oude Maas (Hoogvliet) zijn geplaatst.
Zie foto 1 tot en met 4.
Op foto 5 t/m 8 ziet u de sleepboot HOLLAND uit Terschelling met een gezelschap an boord.
Jij en ik in een bootje .... (maar niet in een slootje). Op foto 9 en 10 voer deze ?sloep? voorbij Rozenburg.
Wie weet te vertellen welke vlag er gevoerd werd?? Zie ook laatste foto.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmiddag 12 september 2014 is onder prima weersomstandigheden, het eerste brugdek ingevaren voor de nieuwe Botlekbrug over de Oude Maas, bij Hoogvliet.
Zaterdagmorgen 13 september 2014, wordt het tonnen wegende gevaarte bij opkomend tij op zijn plaats gevaren en gemonteerd. (Men begint omstreeks 5.00 uur met het invaren.)
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.
Assistentie voor het ponton met brugdeel, waren de KOTUG sleepboten: RT MAGIC en RT SPIRIT. Verder ziet u nog diverse andere schepen. Zie ook de tekst bij de foto's.
Op foto 21 een klein beetje ‘schuren’ en op foto 22 met de handen in de zakken even kijken.
Ook het zeilschip EENDRACHT (zie foto 24) kwam even kijken. Evenals de Catharina 7 &, de ARctic en de Valk.
Zie HIER de simulatie van de plaatsing.


Woensdagmorgen 10 september 2014 ben ik naar de Waalhaven O.Z. geweest. Op foto 1 t/m 9 ziet u de aankomst in de Waalhaven van de bulk carrier GOOD LUCK (2011). Assistentie verleenden: THAMESBANK en UNION 11.
Op foto 10 en 11 de STC ALBATROS (ex; RPA 22), is het trainingsschip van het Scheepvaart en Transport College.
Foto 12 gezicht op een stukje Waalhaven, bij de Heijplaat. Het offshore accommodatie platform ASV PIONEER (2007), ziet u op foto 13.
In het hoekje van de Waalhaven (bij SMIT Salvage) ziet u de sleep-/duwboot RIJN. Zie foto 14 t/m 18.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandagmorgen 8 september 2014, gezien onder prima heldere weersomstandigheden

Het sleeptransport met als hoofdboot de ERACLEA met de AMT CHALLENGER en assistentie van de SIRIUS en EN AVANT 4. Bestemming: IJsselmonde. Zie foto 1 en 5 t/m 11.
Het vertrek van ZR. MS. ZEELAND (zie foto 2, 3, 4 en 5), de KAREL DOORMAN (zie foto 11 en 13 t/m 15),
Marinesleepboot HUNZE (zie foto 12) en de NAALDWIJK (zie foto 16 en 17) allen richting zee.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdagmorgen 6 september 2014 is de FPSO SCHIEHALLION (1998) verhaald vanuit het Calandkanaal naar de werf van Keppel Verolme (Botlek). Zie foto 1 t/m 24. Assistentie verleenden de ROEIERS en de sleepboten: SMIT HUDSON, SMIT CHEETAH, SMIT SCHELDE en SMIT SEINE.
En wellicht ook nog de RT MAGIC? Op foto 7 ziet u de BÜFFEL (Duisburg) en op foto 11 de CATHARINA 9 van HEBO Maritime. Jan kreeg nog een meekijker op zijn arm of alles goed ging! Zie foto 17. (Een lieve, tamme kraai, door mensen opgevoed.) Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmorgen 5 september 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) Zijner Majesteits DE ZEVEN PROVINCIËN, in dienst 2002. Zie foto 1 t/m 6
Bestemming: Rotterdam (Parkkade), is niet te bezichtigen!

Even later gevolgd door de kabellegger NDURANCE (geen AIS aan) van Boskalis.
Zie foto 7 t/m 13. Bestemming: 2e Werkhaven (Botlek).
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.
Wat later in de ochtend passeerde een sleeptransport met de S44.

Hoofdboot FAIRPLAY-33. Assistentie verleenden de FAIRPLAY-24 en SMIT CHEETAH. Zie foto 14 t/m 23. Bestemming: Waalhaven.

Op foto 24 ziet u de passage van de snelle RIB, de P17 van de Zeehavenpolitie Rotterdam.



Donderdagmiddag/-avond 4 september 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de Douane patrouilleboot STORMMEEUW, bestemming Rotterdam voor de Wereldhavendagen.
Zie foto 1 t/m 6. (Op foto 18 nog even schoonmaken.)
Op foto 7 t/m 12 ziet u de NAALDWIJK - PW 809. Ook voor de Wereldhavendagen Rotterdam.
Dit is de voormalige HR. MS. NAALDWIJK, een kustmijnenveger uit de, zogenaamde Dokkum-klasse van de Koninklijke Marine.
In gebruik bij: Zeeverkennersgroep "Prins Willem", Haarlem.
Op foto 27 t/m 31 ziet u ZR. MS. MERCUUR - A 900 (in dienst 1987).
ZR. MS. MERCUUR is het torpedowerkschip van de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine.
Op foto 32 het kraaneiland HERMOD van Heerema in het dok bij Keppel Verolme, Botlek.

Weer een aflevering in het teken van de Wereldhavendagen
En op de olie wordt niet bezuinigd.




Donderdagmorgen (vroeg) 4 september 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) ZR. MS. EVERTSEN - P 805 (in dienst 2005).
Zie foto 1 t/m 8.

Even later gevolgd door ZR. MS. ZEELAND - P 841 (in dienst 23/8/2013). Zie foto 9 t/m 15. Beiden bestemming: Rotterdam.

Zie voor verdere gegevens van o.a. beide schepen

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdag 3 september 2014 in de namiddag (-avond) gezien in Het Scheur (Rozenburg) ZR. MS. KAREL DOORMAN. Bestemming: Holland Amerikade, op de Kop van Zuid, Rotterdam.
Zie foto 1 tot en met 10. (Komt voor de Wereldhavendagen Rotterdam)
Kijkt u eens op deze website.
Vlak daarachter passeerde het sleeptransport met de sleepboten SIRIUS,
EN AVANT 7 en EN AVANT 4, met de ATM TRADER.
Bestemming: havennr. 1000. Zie foto 1 en foto 11 t/m 19.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.
De grijze vloot
naar de Wereld Haven Dagen


Maandagavond 1 september 2014 werd vanuit de Prinses Alexiahaven (2e Maasvlakte) verhaald, de ENSCO 122 (2014). Bestemming: Keppel Verolme - Botlek.
Assistentie verleenden de sleepboten: SMIT ELBE, SMIT HUDSON SMIT PANTHER en de SMIT CHEETAH. (Foto locatie: Het Scheur - Rozenburg.) Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Bijgaande foto's gemaakt op maandagmiddag 1 september 2014, tussen Poortershaven en de Maeslantkering.
De naam van de rivier zou daar eigenlijk Het Scheur moeten zijn, maar op foto 10 ziet u hoe de sleepboot GEPKE langs de vervangende groene boei 21 (groene opzetlicht) vaart met daarop de aflkorting NW (Nieuwe Waterweg). Wie, wat, waar?
Op foto 1 ziet u de (bijna lege) ELBCARRIER op weg naar de Amazonehaven.
Het sleeptransport met de Portugese sleepboot MONTE DA LUZ (2013), met het ponton VALLETTA ziet u op foto 2 t/m 7.
Met assistentie van EN AVANT 4 en SIRIUS. Bestemming: Gibraltar.
Op 8 en 9 ziet u de patrouilleboot van Rijkswaterstaat de RWS 78, op weg naar Vlissingen.
De FRISIAN SUMMER (Sneek) ziet u op foto 11. De voormalige loodsboot CASTOR (1950), ligplaats RIJNHAVEN, ziet u op foto 12 t/m 15.
Het CASTOR kanon ziet u op foto 14. Kijkt u eens
op de website voor meer informatie over o.a. het kanon
Op foto 16 en 17 ziet u de sleepboot SVITZER NARI, om assis- tentie te gaan verlenen aan de tanker MAERSK KELEA (2004).
Zie foto 18, 19 en 20. Ligplaats: Nieuwe Maas, Novakade 8.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondagmiddag 31 augustus 2014 vertrok omstreeks 12.00 uur uit de Europahaven (Maasvlakte), het containerschip MARIE MAERSK (2013) uit de TRIPLE-E serie van MAERSK. Bestemming: Tanger.
Zo te zien werd zij tot aan Beerkanaal geassisteerd door de
RT ADRIAAN.
Ook zien we een lege LISA (links) en de SAIPEM 7000. Op de volgende foto vertrekt de FAIRPLAY XIV.
Toen was het wachten op de aankomst het containerschip MAYVIEW MAERSK (2014) het zusterschip van MARIE MAERSK.
De Koreaanse scheepswerf Daewoo heeft de tiende Triple-E
containerschip aan MAERSK geleverd.
De MAYVIEW MAERSK heeft net als alle andere Triple-E containerschepen een capaciteit van 18.270 teu.
De MAYVIEW MAERSK begon op dinsdag 29 juli 2014 in het Koreaanse Busan aan haar maidentrip, richting Europa. (Zij doet Rotterdam dan ook voor de eerste maal aan.)
Assistentie verleenden de sleepboten BRENT en SVITZER NARI. Bestemming de APM Terminal in de Europahaven.
Aankomst werd gefilmd door Kees Torn KLIK HIER
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zondagmorgen 31 augustus 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de Port of Rotterdam - RPA 11, deze haalde een flinke boomtak uiit het water.
Zie foto 1, 2, 3 en 4.
Op foto 5 tot en met 10 ziet u de passage van de Portugese sleepboot MONTE DA LUZ (2013).
Bestemming: Lekhaven.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Zaterdgavond 30 augustus 2014 vertrok vanaf de werf Keppel Verolme in de Botlek, de PARAGON C 20051 (ex: Noble al White), naar zee.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.
Assistentie verleenden de sleepboten SD REBEL, SD JACOBA, RT ADRIAAN en RT MAGIC. De BREMEN FIGHTER (2004) werd voor de Botlek ingespannen.
Ter hoogte van Rozenburg passeerde de kabellegger SEVEN BOREALIS (2012).



Vrijdagmorgen 29 augustus 2014,

gezien de UNION SOVEREIGN (2003)

in het Calandkanaal (Europoort),

nabij de Heeremalocatie.

(De UNION SOVEREIGN ligt nu, om 18.00 uur, nog in het Calandkanaal.)

U ziet op foto 17, 18 en 19 de SMIT EBRO.



Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Donderdagmorgen 28 augustus 2014 een rondje Rotterdam gedaan.
Op foto 1 en 2 ziet de TIJGERHAAI (1915) in de Scheepmakershaven.
De oude stoomsleepboot ROMA (1926) ziet u in de Oude Haven, zie foto 3, 4 en 5. - (Deze wordt gebruikt als huisvesting voor een student Scheepsbouwkunde.)
Foto 6 ????? In de Leuvehaven, ziet u op foto 7, 8 en 9 de HAJUKAS (geen gegevens).
Het cruiseschip DEUTSCHLAND ligt aangemeerd aan de Holland Amerikakade, zie foto 10 en 11.
(Deze voer donderdagavond omstreeks 18.30 uur voorbij Rozenburg, bestemming: Duinkerken.)
Daarachter lag aangemeerd, zie foto 13 en 14, de zeesleepboot KOLGA van Heerema.
Is inmiddels weer gearriveerd in de 2e Werkhaven (Botlek).
Toevallig was ik ook donderdagmorgen 28 aug. 2014 bij de Geldersekade (HET WITTE HUIS), Aan de voorzijde van HET WITTE HUIS was de stoep afgezet met rood lint. Zie foto 15 en 16.
Wat bleek later, er waren die nacht enkele tegels van de boog waarop de naam HET WITTE HUIS staat, naar beneden gevallen. Zie de uitvergrote foto 15. De tegels zijn weg bij de HET en U, is goed te zien. En foto 16 is van de gehele omgeving, zie de rode lint daarop.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Woensdag 27 augustus 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de passage van het cruiseschip DEUTSCHLAND (1998).
Er kunnen 513 passagiers mee. En 260 bemanningsleden.
Zie foto 1 tot en met 8.
Zij was afkomstig uit Hamburg.
Bestemming: Holland Amerikakade, Rotterdam op de Kop van Zuid.

Op foto 9 ziet u o.a. de HERMOD in Dok 7 bij de werf van Keppel Verolme in de Botlek.
Ook wij tweeën hebben woensdagmiddag, tijdens onze wandeling, genoten van de zon evenals de vlinders bij de Tenellaplas in Oostvoorne.
Zie foto 10 t/m 16, zie de namen bij de foto.
Op foto 16 ziet u de sleepboot CATHARINA 11 van HEBO. ex: ZEPHYRUS van Mammoet.
op foto 17 de SPITSBERGEN ook in de HEBO kleuren, voorheen van eigenaar Mammoet.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Maandagmorgen 25 augustus 2014 vertrok de BigLift HAPPY BUCCANEER vanuit de Waalhaven, met op het dek drie Kotug sleepboten, te weten: RT TASMAN, RT LEADER en RT CHAMPION.

Zie foto 1 tot en met 12.

Uiteindelijke bestemming: het Sultanaat BRUNEI (Noord-Borneo).

Verder zijn op de drie sleepboten satelliet ontvangers geplaatst.

Op foto 13 t/m 16 ziet u de aankomst voor de Waalhaven van de bulk carrier ST. ANDREW (2010).

Even later gevolgd door de bulk carrier ANASSA IOANNA (2002).

Bestemming: Waalhaven. Zie foto 17, 18 en 19.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Zondagmiddag 24 augustus 2014 hebben wij een bezoek gebracht aan de Maasvlakte.
Op foto 1 en 2 ziet u, aangemeerd in de Amazonehaven, het containerschip HYUNDAI SPEED (2012).
De Parnassia, een wettelijk beschermde plant, ziet u op foto 3 en de ekster ziet u op foto 4, (Beerweg).
Foto 5 is gemaakt langs de Missouriweg, een kleurrijk stukje Maasvlakte, vol met (gele) Tormentil.
Foto 6 tot en met 17 is het Yangtzekanaal.
Foto's zijn gemaakt vanaf de Antarcticaweg (Maasvlakte).
U ziet o.a. de SVITZER NARI, die volle vuilniszakken komt brengen, maar een paar honderd meter verder op moet zijn voor een ondergrondse vuilcontainer!
De RT ADRIAAN vertrok voor een assistentie.
Evenals foto 18, 19 en 20 met de olietankers AL-SALHEIA (1998) en NAVION BRITANNIA (1998), beiden in de 8e Petroleumhaven.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.



Vrijdagmorgen 22 augustus 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de bulk carrier CSL ELBE (1982).

Bestemming: Waalhaven.

Zie foto 1, 2 en 3.

Op foto 4 t/m 9 ziet u het containerschip SAFMARINE BOLAND (2013).

Bestemming: Thames.

Is de ex: ALEXANDRA, tot 30 mei 2014.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Verder heb ik in het Calandkanaal gezien op donderdagmorgen 21 augustus 2014, de SMIT SEINE en SMIT CHEETAH op weg naar de Scheurhaven.

Zie foto 1, 2, 3 en 4.

Op foto 5 en 6 de Belgische LNG tanker EXCELERATIE (2006) aangemeerd in de Nijlhaven (Maasvlakte).

De SD SHARK op foto 7 en de bulk carrier BEATE OLDENDORFF (1988), op foto 8 en de bulk carrier SAMJOHN LEGACY (2010) op foto 9.

Op foto 10 t/m 13 ziet u de oleitanker MARE AEGEUM (2008) welke werd geassisteerd door de sleepboten SD SHARK en SD STINGRAY, voor de 5e Petroleumhaven.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Donderdagmorgen 21 augustus 2014 vertrokken omstreeks 8.30 uur, de sleepboten ROMA en MARO vanaf Calandsteiger 2 naar zee.

Bestemming: Port of Pointe-Noire, Republiek Congo.

Foto 1 is van 4 aug. 2014.

Foto 2 t/m 18 zijn gemaakt vanaf de Scheurhaven.
Bij mijn aankomst bij de Calandsteiger in het Calandkanaal, scheen nog de zon, zie foto 2 en 3, daarna was het helaas een tijdje regenachtig!
Foto 4 is met regendruppel en regenboog.

Verder ziet u dat de sleepboten SD STINGRAY en SD SHARK passeren.
Foto 17 en 18 vaart men richting het Lage licht.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Dinsdagnacht 19 augustus 2014 is het hefplatform (jack-up) de TROLL SOLUTION (2010), alsnog op het half-afzinkbare zware ladingschip FALCON, aangemeerd in het Calandkanaal, gevaren.

Er was nog assistentie van de sleepboten SD SHARK en SD STINGRAY.
Foto 1 t/m 10 heb dinsdagmorgen omstreeks 9.00 uur genomen.

Foto 11 t/m 15 heb ik omstreeks 13.00 uur genomen.

U ziet dat de TROLL SOLUTION toen al 'droog' stond op het dek van de FALCON.
Er was nog assistentie van de sleepboten SD SHARK en SD STINGRAY.

Foto 1 t/m 10 heb dinsdagmorgen omstreeks 9.00 uur genomen.

Foto 11 t/m 15 heb ik omstreeks 13.00 uur genomen.

U ziet dat de TROLL SOLUTION toen al 'droog' stond op het dek van de FALCON.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Maandagmiddag 18 augustus 2014 werd de TROLL SOLUTION (2010) verhaald vanuit de 2e Maasvlakte (PRINSES ARIANEHAVEN) naar het Calandkanaal (Europoort).
Daar zou de TROLL SOLUTION op het dek van het half-afzinkbare zwareladingschip FALCON worden gevaren.
Zie foto 1, de positie van zondagmorgen jl.

Op foto 2 en 3 ziet u de FALCON, half afgezonken in het Calandkanaal.
De K.R.V.E. 61 vaart over het, onder water staande dek van de FALCON, om een persoon te brengen, zie foto 4 en 5.
De TROLL SOLUTION vaart op foto 6 t/m 12 in het Calandkanaal, waar zij ter hoogte van de 5e Petroleumhaven stil bleef liggen.
Assistentie verleenden de sleepboten: RT MAGIC, RT ADRIAAN, SD STINGRAY en de SD SEAL. - Omstreeks 18.15 werd er weer verder gevaren.
(In die tussentijd heb ik thuis gegeten!!)
Toen het sleeptransport bij de FALCON was aangekomen, werd er na enige tijd besloten om weer terug te gaan naar de 2e Maasvlakte.
Zie foto 13 t/m 20. - Vermoedelijk stond er te veel wind.
De SMIT CHEETAH passeerde ter hoogte van de Scheurhaven.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Zondagmorgen 17 augustus 2014 gezien in het Calandkanaal (Europoort) o.a. het half-afzinkbare zware ladingschip de FALCON (1981).
Zie foto 1, 2, 3 en 4.
Op foto 5 en 6 de tankers NORDIC SKIER (2005) en NEVSKIY PROSPECT (2003).
(Boord/boord laden en/of lossen.)
Op foto 7 t/m 10 de tanker CARPE DIEM II (2010) met op foto 10 daarbij de SCHIEHALLION.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Zaterdagmorgen 16 augustus 2014 hebben wij drieën met de SPIDO een rondvaart gemaakt door een gedeelte van de Rotterdamse haven.

Foto 1 en 2 is de FALKENBERG (2008) gezien bij de scheepwerf Van Brink (Damen) in de Eemhaven.
Op foto 3 ligt een schip in het droogdok, naam helaas niet te lezen.

Op foto 4, ook bij Van Brink, heeft helemaal geen NAAM, is waarschijnlijk de ex BLUE STREAM (2001).
Op foto 5 ziet u de VEERHAVEN X in het dok.
De sleepboten RT LEADER en RT CHAMPION (foto 6 en 7) liggen ook bij de werf van Van Brink.
(Misschien weet Leon waarom de RT LEADER daar al een tijdje ligt?)

Foto 8 t/m 13 zijn van het cruiseschip ROTTERDAM (1997), aangemeerd aan de Holland Amerikakade, op de Kop van Zuid, Rotterdam.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Op vrijdag 16 augustus 2013 arriveerde het containerschip MAERSK MC-KINNEY MŘLLER uit de Maersk Triple-E klasse van MAERSK, voor de eerste maal in de Rotterdamse haven.
Zie foto 1 en 10 gemaakt door Mark.
De MAERSK MC-KINNEY MŘLLER is ook te koop bij LEGO Nederland.
Op foto 2 ziet u de voorbereidingen door Mark en zijn Oma.
Op foto 4 is de kiel gelegd.
Op foto 5 komt er steeds meer vorm in.
Op foto 6 staat op de voorgrond de EMMA MAERSK.
Op foto 7, 8 en 9 ziet u de MAERSK MC-KINNEY MŘLLER compleet.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmorgen 15 augustus 2014 gezien in de Nieuwe Waterweg (Maeslantkering) de TROLL SOLUTION (2010).

Afkomstig bij de werf Keppel Verolme en
verhaald naar de 2e Maasvlakte.

Assistentie verleenden de sleepboten: RT TASMAN, RT MAGIC, SD JACOBA en SD SEAL.

Aug-15 TROLL SOLUTION 7530 VUT PRINSES ARIANEKANAAL

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Woensdagmorgen 13 augustus 2014 gezien in het Calandkanaal, de sleepboot SMIT SCHELDE en de SCHIEHALLION.
Men was bezig met het trossen doorhalen. Zie foto 21 t/m 27.
Woensdagmiddag even na 14.00 uur kwam het half-afzinkbare zware ladingschip DOCKWISE VANGUARD, los van palen 84 in het Calandkanaal.
Daarna werd zij in de 7e Petroleumhaven gezwaaid om vervolgens naar zee te varen.
Assistentie verleenden de SMIT SCHELDE en de SMIT PANTHER. Zie foto 28 t/m 37. Bestemming van de DOCKWISE VANGUARD is Angra Dos Reis (Brazilië). Op foto 38, 39 en 40 ziet u de AEOLUS (2014) van Van Oord in de Nieuwe Waterweg, op weg naar zee. (Ligt nu voor Zandvoort in zee.)
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Woensdagmorgen 13 augustus 2014 met kleinzoon Mark naar de Noordzeeweg (Landtong Rozenburg) geweest.
Foto 1: groen is gras onder mijne voeten ....
Foto 2, 3 en 4, Nieuwe Waterweg.
Foto 5 en 6: BERGE STAHL aan de EECV-kade, Calandkanaal.
De PANTER op foto 7 door het Breeddiep.
Op foto 8, 9 en 10 de sleepboot MONTENOVO met de NOVADRAGAMAR, voor Hoek van Holland op weg naar zee.
Foto 11 en 12 CARLO MAGNO en EN AVANT 7 en EN AVANT 4. Voor Hoek van Holland op weg naar zee.
Foto 13 t/m 20: Scheurhaven. Mark heeft een tijdje geleden stage gelopen bij de Roeiers en ging weer even op bezoek bij de Roeiers in de Scheurhaven.
Was een plezierige ontmoeting.
(Mark heeft ook heel fijne herinneringen aan deze stage.)
Foto 19 en 20 de FAIRPLAY-24 en FAIRPLAY-21-, Scheurhaven.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Dinsdagmorgen 12 augustus 2014 gezien in de Nieuwe Waterweg (Hoek van Holland), de sleepboten SMIT HUDSON en THAMESBANK met een ‘DOOD’ (container)schip de E. R. VISBY (2012).

Deze werd nu verhaald vanuit de Amazonehaven (Maasvlakte) naar de Waalhaven, Pier 1.

(Zie mijn reportage van maandag jl.)

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Maandagmiddag 11 augustus 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) op foto 30 t/m 25,
o.a. het containerschip RIO THELON (2004), de ex: P&O NEDLLOYD MAXIMA. Bestemming: Waalhaven, waar de sleepboot SVITZER NABI zal assisteren.
Op foto 36 t/m 39 passeert het containerschip MAERSK JUBAIL (2008).
Bestemming: Antwerpen.
Op foto 40 t/m 48 ziet u de sleep-/duwboot WALVIS en de UNION 7 met een 'DOOD' (container)schip de E. R. VISBY (2012).
Deze werd verhaald vanuit de Waalhaven naar de Amazonehaven (Maasvlakte).
Voor de Buitenhaven van Maassluis naam de SMIT HUDSON de sleep over van de WALVIS !!
En voer de WALVIS weer terug. Waarom is dat?
Op foto 49 passeert de snelle rib, de P 8 van de Zeehavenpolitie Rotterdam.
En foto 50 en 51 ziet u de sleepboot SD REBEL, op weg naar de Maasvlakte voor assistentie.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Maandagmorgen 11 augustus 2014 gezien op foto 1, in het Calandkanaal aan de Palen 80 in het Calandkanaal het grootste half-afzinkbare zware ladingschip DOCKWISE VANGUARD.
Op foto 2 en 3 drukte in de Maasmond.
Op foto 4 t/m 15 ziet u de aankomst van de kabellegger SAPURA TOPÁZIO (2014), deze kwam terug van 8 daagse proefvaart op de Noordzee.
Zij ligt nu in het Yangtzekanaal (2e Maasvlakte).
De sleepboten ROMA EN MARO liggen ook nog aangemeerd in het Calandkanaal, zie foto 16.
De SD STINGRAY en SD SEAL assisteerden de tanker GEORGIOS (2009), voor de 5e Petroleumhaven.
Zie foto 17 t/m 22.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Zaterdagmorgen 9 augustus 2014 naar Rotterdam-zuid geweest voor het grootste half-afzinkbare schip DOCKWISE VANGUARD (2013), aangemeerd aan de Holland Amerikakade, op de Kop van Zuid.
Foto 1 t/m 6 zijn genomen vanaf de Linker Veerdam (1e Katendrechtse Hoofd). Geen visserslatijn op foto 4, net gevangen in de Nieuwe Maas, prachtige snoekbaars. Foto 7 is genomen vanaf de Rijnhavenbrug.
Foto 8 t/m 12 zijn genomen vanaf de Holland Amerikakade. Foto 9: ook Holland Amerikade, bah!!
Foto 10: brug opening van 11.00 uur. Foto 11 t/m 19 zijn genomen vanaf de Erasmusbrug.
U ziet ook nog de sleepboot BESTEVAER (1957), deze is te koop.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Vrijdagmorgen 8 augustus 2014 gezien in het Beerkanaal (Maasvlakte) o.a. de vertrekkende bulk carrier CAPE TRUST (2006), vanuit de Mississippihaven met bestemming de St; Laurenshaven (Botlek).
Assistentie verleenden de SMIT SCHELDE en SMIT PANTHER.
Op foto 39 t/m 47 ziet u het binnenkomende containerschip MSC FABIOLA (2011/4). Bestemming ECT Delta Terminal Europahaven.
Assistentie verleenden de sleepboten SVITZER NABI en SVITZER LONDON.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Vrijdagmorgen 8 augustus 2014 gezien in het Beerkanaal (Maasvlakte) het grootste half afzinkbare schip DOCKWISE VANGUARD (2013), op weg naar Rotterdam de Holland Amerikakade (Centrum).
Tot op zee werd assistentie verleende door de THAMESBANK en FAIRPLAY-21.
Zie foto 1 t/m 16.
Daarna zelf varend naar Rotterdam.
De DOCKWISE VANGUARD, vrijdagmiddag gezien in Het Scheur, ter hoogte van Rozenburg, zie foto 18 t/m 21.
Ter hoogte van de Eemhaven kreeg zij weer assistentie van de THAMESBANK en de TEXELBANK.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Woensdagmorgen 6 augustus 2014 gezien de aankomst in het Calandkanaal van de shuttle tanker HILDA KNUTSEN (2013).
Bestemming: 7e Petroleumhaven (VOPAK - Europoort).
Assistentie werd verleende de sleepboot: SD SPARTA.
"Een shuttletanker is een olietanker die speciaal ontworpen is om olie te vervoeren vanaf een olieplatform of FPSO (zie foto 12, de SCHIEHALLION is zo'n FPSO). De shuttle tanker is uitgerust met een speciale laadinrichting (zie foto 22) en een dynamic positioning om op positie te kunnen blijven liggen." (Bron: Wikipedia.) Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Woensdagmorgen 6 augustus 2014

gezien de sleepboot RT CHAMPION (2011),

aan de trekpaal in het Calandkanaal (Europoort).

(Op foto 6 en 7, op weg naar de 4e Petroleumhaven.)

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Maandagmiddag 4 augustus 2014 naar Calandsteiger 2 in het Calandkanaal gegaan om de sleepboten MARO en ROMA te fotograferen, voordat zij (??dinsdag??) vertrekken naar Nigeria. Zie foto 1 en 2.
(De overige foto's zijn van een andere datum en uit mijn archief.)
De sleepboten zijn verkocht aan de West-Afrikaanse Ventures, zie ook: www.waventures.com/
Heerema sleepboten HUSKY 1978) nu sinds mei 2014 genaamd: MARO. RETRIEVER (1982) nu sinds mei 2014 genaamd: ROMA.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Zaterdagmorgen 2 augustus 2014 vertrok vanuit de Wiltonhaven (bij DAMEN) het speciaal gebouwde, zelfvarende jack-up, de SEAJACKS HYDRA (2014). Bestemming: het zesde 'stopcontact' Sylwin Alpha, in het Duitse deel van de Noordzee.
(Zie foto 15: gelijkend op SYLWIN ALPHA.)
Tot aan de Botlek assisteerde de sleepboot SMIT HUDSON de SEAJACKS HYDRA. Zie foto 2 en 3.

De SMIT HUDSON voer mee als losse boot tot net voorbij Hoek van Holland (Edisonbaai).
Zie de website: http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/article/tennet-installeert-zesde-stopcontact-sylwin-alpha-op-noordzee.html
Zie ook: http://www.seajacks.com/index.php
Foto 1: De SEAJACKS HYDRA is op zondag 20 juli 2014 op het half-afzinkbare schip de SWAN aangekomen in het Calandkanaal,
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Donderdagmorgen 31 juli 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) het Noorse cruiseschip GANN (1982). Bestemming: Holland Amerikakade op de Kop van Zuid, Rotterdam. Zie foto 1, 2 en 3.
Donderdagmorgen 31 juli 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) het containerschip DAL KAROO (2013). Ex: SKIA THOS. Bestemming: Waalhaven. Zie foto 4, 5, 6 en 7.
(Staat bijna vol met MAERSK containers.) Vertrekt nu, 1/8/2014, 12.45 uur uit de Waalhaven. Donderdagmorgen 31 juli 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de sleepboot RT TASMAN (2011). Bestemming: DAMEN VAN BRINK, Pernis (Eemhaven). Zie foto 8 t/m 12.
Enige drukte in Het Scheur (Rozenburg. Zie foto 13 en 14.
Op foto 15 passeert het museumschip MERCUUR, ex: Hr. Ms. MERCUUR. "De van oorsprong Amerikaanse Oceaan Mijnenveger MSO 483 is in 1954 verkregen in het kader van de naoorlogse wederopbouw als onderdeel van de Marshall hulp van de Verenigde Staten van Amerika."
Zie verder de website: http://www.museumschip-mercuur.nl/
De FAIRPLAY I passeert op foto 16 en 17.
Donderdagmorgen 31 juli 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) het containerschip WIDUKIND (2006). Bestemming: Waalhaven. Zie foto 18 en 19.
De JB 118 met o.a. de sleepboot URAG ELBE, ziet u op foto 20 en 21.
Bestemming Keppel Verolme in de Botlek. Groeten: Jan Oosterboer.

Woensdagavond 30 juli 2014, vertrok vanuit de Botlek bij Keppel Verolme, de CASTORO SEI naar Burgas, Bulgarije (Zwarte Zee). De zeesleepboot URANUS is hoofdboot.
(De MAGNUS spant in bij Hoek Holland in.) Assistentie verleenden o.a. de UNION 7 en UNION 8.
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Woensdagavond 30 juli 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) de zeesleepboot PEGASUS met de UR 5.
Bestemming: Stavanger. Assistentie verleenden: EN AVANT 7 en SIRIUS.
Zie foto 1 t/m 7.
Even later gezien de aankomst van de productentanker GLENDEN (2006). Bestemming: 2e Werkhaven, voor VOPAK (Botlek). Assistentie verleenden de sleepboten: SD REBEL en TEXELBANK. Zie foto 8 t/m 16.
Groeten: Jan Oosterboer.


Gezien op zondag 27 juli 2014 in Het Scheur (Rozenburg) de 61 - 50 - YS.
Zie foto 1. (Zo te zien: allen zonder reddingsvesten?)

Op foto 2 t/m 6 passeert het containerschip MOL PRESENCE (2008). Bestemming: Uniport Waalhaven.

De sleep-/duwboot HANNAH (1952) ziet u met de splijtbak DOMMELSVOORT, op foto 14 t/m 17.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.
Op foto 8: vergane glorie.
Op foto 8 t/m 13 ziet u de ZEEFAKKEL (1950), van het ZEEKADETKORPS HELLEVOETSLUIS.
Zij keert terug van een zomerkamp langs het IJsselmeer en op weg naar Hellevoetsluis.
"De Zeefakkel is gebouwd als Rijksopnemingsvaartuig bij J. & K. Smit te Kinderdijk.
Zij is op 21 JULI 1950 te water gelaten." Zie verder:
http://www.zeefakkel.nl/het-korps/het-korpsschip/


Vrijdagmiddag 25 juli 2014 gezien het vertrekkende containerschip CAP SAN ANTONIO (2014).
(Lag aangemeerd bij de EUROMAX containerterminal in het Yangtzekanaal.) Zie foto 1 t/m 7.

Via het Beerkanaal passeerde de bulk carrier JABAL NAFUSA (2011). Bestemming: Mississippihaven.
Assistentie verleenden: FAIRPLAY-24, SMIT CHEETAH en ??? Zie foto 8 t/m 11.

Op foto 12 t/m 21 ziet u de aankomst van het containerschip HANJIN BLUE OCEAN (2013/05). Bestemming: Euromax containerterminal, Yangtzekanaal. Assistentie verleenden: SD SHARK en SMIT PANTHER.
Vrijdagmiddag 25 juli 2014 arriveerde via de Maasgeul / Calandkanaal en het Beerkanaal, het splinternieuwe containerschip MATZ MAERSK (2014).

Bestemming: APM terminal in de Europahaven. Assistentie verleenden de sleepboten: SVITZER NARI en MERCURIUS.

Het is voor de MATZ MAERSK haar eerste trip en tevens eerste bezoek aan Rotterdam.

(U ziet ook nog de RT ADRIAAN en SD STINGRAY.)

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


Dinsdagmorgen 22 juli 2014 gezien bij OCEANCO Alblasserdam, het nieuwbouw jacht ?? Y711 ??

Deze wordt door MAMMOET op een ponton gereden!

Eén dezer dagen zal het jacht naar de Waalhaven worden verhaald.
Zie foto 1, 2 en 3.

Dinsdagmiddag 22 juli 2014, gezien in Het Scheur, ter hoogte van Rozenburg, de sleepboot AFON LLIFON (2008).
Bestemming: Lekhaven. Zie foto 4 tot en met 8.


Tegelijkertijd passeerde de sleepboot BRENT (2009),
Bestemming: Maasvlakte. Zie foto 9 t/m 12.

In het Calandkanaal aan de trekpaal gezien de sleepboot TESSA F (2014).

Afgebouwd bij NEPTUNE SHIPYARDS, Aalst (of Hardinxveld-Giessendam).
Zie foto 13, 14, 15 en 16.

De sleepboot is nu aangemeerd in de Buitenhaven van Maassluis, voor de zeesleper ELBE.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

Zondagmiddag 20 juli 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) twee sleeptransporten.
De zeesleepboot PEGASUS (2009) van Harms Bergung Duitsland, met het ponton CC ATLANTIQUE, met stellages (onderstellen?). Bestemming: CYGNUS FIELD gasveld in de zuidelijke Noordzee. (Ongeveer 150 kilometer uit de kust van de provincie Lincolnshire.) Assistentie, tot Hoek van Holland. verleenden EN AVANT 4 en de SIRIUS. Zie foto 7 t/m 16.
De RPA 11 hield een oogje in het zeil, zie foto 17.
Even later passeerde de BREMEN FIGHTER (2004) met het ponton UP 3. (De Bremen Fighter is de ex PRIMUS, van Harms Bergung Hamburg.)
Assistentie tot Hoek van Holland verleenden de BUIZERD en de EN AVANT 7. Zie foto 18 t/m 26.
Ook dit sleeptransport heeft dezelfde bestemming als die van de PEGASUS.`
Groeten: Jan Oosterboer.
foto 7


t/m 16
foto 17
foto 18

t/m 26

20 juli 2014

Zondagnacht 20 juli 2014 is het half-afzinkbare schip SWAN (1981) van DOCKWISE aangekomen voor de Boeien 81 in het Calandkanaal (Europoort).

Op het dek staat de splinternieuwe SEAJACKS HYDRA (2014). Zie foto 1 t/m 6.
Zie ook de meegezonden urls van twee websites.

http://www.seajacks.com/seajacks_in_the_news/

http://www.oedigital.com/energy/renewables/item/5801-seajacks-hydra-delivered

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

19 juli 2014

Zaterdagmorgen 19 juli 2014 gezien in Het Scheur (Rozenburg) het containerschip HAMMONIA POMERENIA (2007), komende uit de Amazonehaven, met bestemming Waalhaven. Zie foto 1 en 2.

Op foto 3 t/m 6 ziet u de zeesleepboot BREMEN FIGHTER, bestemming Lekhaven.

Op foto 7 en 8 ziet u o.a. de RMS ROTTERDAM (2011), bestemming St. Laurenshaven (Botlek).



Op foto 9 ziet u o.a. de RPA 11. De THAMESBANK, UNION 8 en de SD REBEL, assisteren de olietanker OVERSEAS REDWOOD (2013).

Bestemming: 2e Werkhaven, voor VOPAK (Botlek).

Zie foto 9 tot en met 20. Op foto 21 en 22 passeert de SVITZER NARI, voor de Maasvlakte.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


18 juli 2014

Vrijdagmorgen 18 juli 2014 vertrok vanuit de Waalhaven het containerschip MAERSK CERES (2013). De ex: KEA, tot mei 2014. Zie foto 1, 2, 3 en 4. (Veel tegen zon!)

Ook vrijdagmorgen 18 juli 2014 gezien de sleepboot ROMA, aangemeerd aan Calandsteiger 2 in het Calandkanaal (Europoort). De ex: RETRIEVER (tot mei 2014) van Heerema. Zie foto 5 en 6.

Een paar uur later gezien in Het Scheur (zie foto 7 t/m 12), met bestemming Huisman in de Wiltonhaven.

En u ziet de aankomst van de bulk carrier GOLDEN ENDEAVOUR (2010). Assistentie verleenden de sleepboten SD REBEL en RT ADRIAAN. Bestemming: Laurenshavenj (Botlek). Zie foto 12 t/m 20.

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


17 juli 2014

Donderdagmorgen 17 juli 2014 gezien op foto 1, 2 en 3, in de 4e Petroleumhaven (Europoort), de shuttle tanker PETROATLANTIC (2003). Langszij de sleep-/duwboot MAIN XXI.

's Middags gezien in Het Scheur (Rozenburg) de reefer HELLAS REEFER (1991). Bestemming: Waalhaven. Is ex: CHIQUITA DEUTSCHLAND tot 1 juli 2014.

Zo te zien voer de douaneboot GROTE STERN mee met de reefer! Zie foto 4 t/m 11. Wat denkt u, zijn het bemanningsleden van de Reefer op foto 9, of ....?

Op foto 12 ziet u de tanker GOLFSTRAUM (2011). Bestemming: Chemiehaven (Botlek).
De sleepboten UNION 8 en THAMESBANK assisteren de tanker STOLT ACHIEVEMENT (1999), bestemming: 3e Petroleumhaven. Zie foto 13 t/m 18.

Ook passeerde de CMA CGM PLATON (2007), bestemming: Alexanderhaven. Zie foto 19.

Op de glooiing, aan de zuidzijde van Het Scheur, ter hoogte van het Botlekbos, gezien een haspel, zie foto 20 en 21.

Ook op en in het water worden er werkzaamheden verricht, zo ook in de monding van de Botlek, zie foto 22. Door wie: Rijkswaterstaat of het Havenbedrijf Rotterdam? Bord staat voor Radarpost 8, (Boulevard Rozenburg).

Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.

15 & 16 juli 2014
Op foto 1 t/m 4, van dinsdagavond 15 juli 2014, ziet u de tanker UMAR 1, aangemeerd in het Calandkanaal, voor een reparatie aan de schroefas.
De TIMMERBAK 10 ligt langszij.
Op foto 5 ziet u de SCHIEHALLION, deze wordt waarschijnlijk eind augustus 2014, verhaald van het Calandkanaal naar de werf van Keppel Verolme (Botlek).
De kustvaarder YVONNE K uit Delfzijl komt door het Breeddiep voor de Beneluxhaven. Zie foto 6 en 7, ook van dinsdagavond.
Gezien (foto 8 en 9) op woensdagmorgen 16 juli 2014, op de Holland Amerikakade op de Kop van Zuid, een motorescorte van politie Haaglanden. Enkele motorrijders moesten daarin hun examen gaan afleggen.
Op foto 10 vaart de sleepboot AEGIR op de Nieuwe Maas voorbij.
Op foto 11 ziet u het het oude (desolate) pakhuis van PAKHUISMEESTEREN op de Kop van Zuid. En op foto 12 met DE ROTTERDAM. Voor het pakhuis komt hoogstwaarschijnlijk nog een heel hoog flat! (Mooi om te fotograferen, nu geen auto's voor staan.)
Op foto 13 t/m 18 ziet u, bij/onder de Erasmusbrug, de sleepboot SEPIA (1946), heeft deze naam sinds maart 2014.
Voor stadsrondrit staat op het Willemsplein de oude vierasser tram, LIJN 10 voor u gereed, zie foto 19.
Vanuit de Leuvehaven vertrok de CARBON (1914) voor een rondvaart richting de Maeslantkering, zie foto 20 en 21. (Er wordt wat afgebeld !)
Groeten: Jan Oosterboer - Rozenburg.


 

           • Disclaimer            • Foto verantwoording           •Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2014